Hyperlokaal

Waarom van ver halen als je om de hoek net zo goed en soms zelfs betere producten kan halen? Uiteraard heeft dit alles met prijs en gemak te maken. Een chef kan eenvoudiger en vaak ook voordeliger een stuk kaas bestellen dat in Frankrijk gemaakt is, dan bij zijn lokale boer. Gelukkig wordt er steeds meer het belang aangetoond en de waarde van het lokaal inkopen. Waarbij ook de relatie met de specialist enorm belangrijk is. Hierdoor ontstaat er een eigen lokale ‘economie’ tussen specialist en restaurant. En weten chefs een netwerk op te bouwen van specialisten om zich heen, die hen voeden met kennis en producten.

Het hyperlokaal vinden van unieke producten is voor sommige chefs helemaal niets nieuws. Zoals Jonnie Boer van De Librije. Hij werkt al sinds het begin met lokale specialisten. Daar werd hij in die tijd wel eens gek voor verklaard, want je ging toch immers voor de beste kwaliteit en unieke buitenlandse producten om je gasten om hoog niveau te verrassen. Jonnie Boer en inmiddels een veelvoud aan restaurants in Nederland heeft inmiddels weten aan te tonen dat je ook met een hyperlokale aanpak een topniveau gastronomie kan neerzetten. Daarin wil restaurant Rotonde uit Rotterdam zelfs nog een stap extra in maken, door daar een extra duurzaamheidselement aan toe te voegen. Waarom en hoe? Bekijk de aflevering.